9.1.2018 Fortum Waste Solutions mukana Pietarin Krasnyi Borin jätealtaiden puhdistusurakan kilpailutuskierroksella

YLE uutisoi Pietarin Krasnyi Borin jätealtaiden puhdistushankkeesta, jonka kilpailutuksessa Suomen Uusioraaka-aineliiton jäsenyritys Fortum Waste Solutions Oy on vahvoilla.

Krasnyi Borin altaisiin Pietarin lähelle on varastoitu erilaisia ympäristölle haitallisia aineita 1970-luvulta lähtien. Altaat ovat niin täysiä, että niitä ovat uhanneet vuodot Neva-jokeen sateiden aikana, kun altaat täyttyvät vedestä reunoja myöten. Altaiden reunoja on kuitenkin nostettu ja vahvistettu, eikä niistä tällä hetkellä ole välitöntä uhkaa Neva-joelle.

Keväällä selviää, miten Pietarin miljoonakaupungin vedenottoa uhkaavat altaat kunnostetaan ja tehdään vaarattomiksi. Pohjoismaisen ympäristörahoituslaitoksen NEFCO:n varatoimitusjohtaja Kari Homanen on itsekin vieraillut Pietarin Krasnyi Borin alueella. Ensi vaiheessa tarkoitus on saada kaksi suurehkoa allasta turvatuksi.

Lue koko artikkeli: https://yle.fi/uutiset/3-10007616